7 tips til at gro din YouTube kanal i 2023

January 4, 2023
Estimeret læsetid (minutter):
8

Hvis du ønsker at udvide din YouTube-kanal, er der flere trin, du kan tage for at øge din synlighed og tiltrække flere seere. Her er nogle tips til at hjælpe dig med at udvikle din YouTube-kanal og tage den til næste niveau.

Her er en nem oversigt over de forskellige afsnit i denne artikel:

Engagerende og høj kvalitet

Skab engagerende indhold af høj kvalitet. Den vigtigste faktor for at udvikle din YouTube-kanal er at producere indhold, som dit publikum vil elske. Det betyder at skabe videoer, der er interessante, informative og engagerende, og som giver værdi til dine seere. Når du opretter indhold, skal du overveje, hvad dit publikum ønsker at se, og stræb efter at gøre dine videoer så engagerende og underholdende som muligt. Dette vil hjælpe med at holde dine seere tilbage efter mere, og det vil også gøre dem mere tilbøjelige til at dele dine videoer med deres venner og følgere. Et par som har gjort det rigtig flot på danske scene er bl.a.:

Raw Startup - Tidligere Vivino medstifter Heini har lavet en fantastisk kanal med indhold der rammer skarpt til målgruppen hver gang. Med stor fokus på de problemer man har som startup

Daniels Pengetips - En finansiel YouTube kanal om hvordan du skal håndtere investeringer og Daniels egen porteføjle. Igen et godt eksempel på transparent, engagerende og godt indhold til målgruppen

Det handler meget om, at kende sin målgruppe og jo mere du kan forudsige hvad din kernebruger vil anse som interessant jo bedre indhold vil du automatisk lave. Raw Startup taler eksempelvis rigtig meget ind i de problemer som de fleste founders sidder med, og de tanker som vi alle går rundt med når man prøver at gro en startup. Daniel skaber indhold ud fra de kommentarer, der kommer fra hans YouTube kanal og andre sociale medier.

Et godt eksempel på engagerende indhold til YouTube

Keywords og tags

Brug keywords og tags. For at gøre dine videoer mere synlige på YouTube, er det vigtigt at bruge relevante søgeord og tags i dine titler, beskrivelser og tags på dine videoer.
Dette vil hjælpe YouTubes algoritme med at forstå, hvad dine videoer handler om, og det vil gøre det nemmere for potentielle seere at finde dit indhold når de browser rundt på YouTube. Når du vælger dine søgeord og tags, så tænk på de ord og sætninger, som din målgruppe sandsynligvis vil bruge, når du søger efter videoer som din. Dette vil være med til at forbedre din synlighed på YouTube, og det vil også gøre det nemmere for seerne at finde og se dit indhold.

Et godt værktøj du kan bruge her er bl.a. Keywoordtool.io, som kan hjælpe dig med finde de keywords, som der bliver søgt mest efter, og også inden for din målgruppe.

Et eksempel på et keyword discovery tool til YouTube indhold - keywordtool.io

Engagement

Engager dig med dit publikum. Opbygning af et fællesskab omkring din YouTube-kanal er nøglen til at udvide antallet af dine subscribers. Det betyder, at du regelmæssigt skal svare på kommentarer, besvare spørgsmål og engagere dig med dine seere på YouTube, men også sociale medier og andre platforme som du bruger. Ved at interagere med dit publikum kan du skabe en følelse af fællesskab og forbindelse, og du kan også lære mere om, hvad dine seere ønsker at se fra dig. Dette vil hjælpe med at holde dit publikum engageret og investeret i din kanal, og det vil også give værdifuld feedback og indsigt, som du kan bruge til at forbedre dit indhold.

Jo hurtigere du kan svare tilbage jo bedre - det er rart når man som seer får en respons på eventuel feedback, ideer eller kritik. Ved at man føler sig hørt, så er chancen for at man vil hjælpe igen bare endnu højere. Rigtig mange virksomheder er faktisk ikke særlig gode til dette, men feedback er faktisk på mange måder en god vej til success, da du har mulighed for at lære hvad din målgruppe tænker, og højst sandsynligt gerne vil se og engagere sig omkring.

Et godt eksempel på interaktion fra brugerne + svar fra kreatørens side på YouTube

Samarbejder/collaborations

Samarbejd med andre kreatører på YouTube (eller andre sociale medier). At samarbejde med andre skabere er en fantastisk måde at udnytte deres publikum og introducere dit indhold til en ny gruppe af potentielle seere. Dette kan være så simpelt som at lave en krydspromovering med en anden skaber eller lave et mere involveret samarbejde, såsom en gæsteoptræden på deres kanal eller et fælles videoprojekt. Samarbejde kan være med til at eksponere dit indhold for et nyt publikum, og de kan også være med til at opbygge relationer og partnerskaber, som kan gavne din kanal på længere sigt.

Dette ses bl.a. i stor stil både i podcasts, live-streams, mm. og er et yderst effektivt værktøj for at gro hurtigere, samt skabe noget indhold som kan være broen mellem din samarbejdspartner og dig.

Et kendt eksempel på et indholdsformat der inviterer gæster til at øge kanalens vækst

Byg omkring din primære platform

Ud over at optimere dine videoer til at performe på bedst mulig vis på YouTube, er det også vigtigt at promovere dit indhold på andre platforme, såsom sociale medier, diverse fora og blogs hvor din målgruppe højst sandsynligt også vil være. Dette vil hjælpe med at drive trafik til dine videoer og tiltrække nye seere. Når du promoverer dine videoer, skal du sørge for at bruge relevante hashtags og søgeord og dele dem på tidspunkter, hvor din målgruppe med størst sandsynlighed er online. Dette vil være med til at øge rækkevidden og synligheden af dine videoer, og det vil også gøre det mere sandsynligt, at de vil blive set og delt af potentielle seere.

Når du deler dine videoer på andre platforme, så kan det anbefales at bruge værktøjer såsom Linktree eller Bitly, så du kan se hvor trafikken primært kommer fra.

Unikke thumbnails

Thumbnails er nok en af de vigtigste punkter, når det kommer til at få målgruppen til at klikke ind på dine videoer. Når folk søger på YouTube, så får de hurtigt en oversigt over en masse potentielle videoer gennem YouTubes algoritme, og hvis du er blandt dér, så skal du være sikker på, at de vil klikke der og ikke på nogle af de andre videoer.

  1. Brug et billede, der viser et centralt element i videoen: Dette kan være et produkt, en person eller noget der går igen. Dette vil give seerne en fornemmelse af, hvad videoen handler om, og hvad de kan forvente at se. Typisk virker mennesker rigtig godt på thumbnails
  2. Brug et billede, der fanger folks opmærksomhed: Dette kan være et billede, der er sjovt, overraskende eller anderledes. Det kan også være et billede, der viser en spektakulær udsigt eller et andet visuelt imponerende element.
  3. Tilføj en tekst til dit thumbnail: Tekst kan hjælpe med at forklare, hvad videoen handler om, og kan også være med til at fange seernes opmærksomhed. Brug en kontrasterende farve eller skrifttype for at gøre teksten nemmere at læse.
  4. Brug et personligt billede af dig selv: Hvis du laver videoer, hvor du er den primære "figur", kan du overveje at bruge et billede af dig selv som thumbnail. Dette kan gøre videoen mere personlig og tilknyttet til dig som skaber.
  5. Vær konsistent i dit design: Prøv så vidt muligt, at holde dit design det samme ift. farver, opsætning, men stadig skal man kunne se det er forskellige videoer.

Et eksempel på et godt produceret thumbnail til YouTube

Konsekvent

Som allerede nævnt et par gange i denne artikel, så er konsistens afgørende for at få din YouTube-kanal til at vokse. Du skal være konsekvent ved at uploade videoer efter en fast tidsplan, dine designs, din interaktion og derved vil du være i stand til at opbygge et loyalt publikum, der vil se frem til dit indhold og være mere tilbøjelige til at abonnere på din kanal. Konsistens kan også være med til at etablere din kanal som en pålidelig kilde til indhold af høj kvalitet, og det vil gøre det nemmere for potentielle seere at finde og se dine videoer.

Vær konsekvent og lav indhold på et fast skema

Konklusion

Som konklusion tager det tid og kræfter at udvikle din YouTube-kanal, men ved at følge disse tips og fortsætte med at skabe indhold af høj kvalitet, kan du opbygge en succesfuld og engagerende kanal, der vil tiltrække og fastholde seere. Ved at skabe engagerende indhold, bruge søgeord og tags, interagere med dit publikum, samarbejde med andre skabere, promovere dine videoer og være konsekvent med dit indhold.

Læs videre

Sådan laver du et Referral Program: Lav dine kunder til den bedste salgskanal

Her får du en guide til hvorfor du burde overveje et referral program, hvordan du hurtigt kommer i gang og hvordan andre gør det med succes.
Gå til artikel

6 strategier for at komme i gang med Product Led Growth

Hvad er Product Led Growth? Og hvordan skal du arbejde med det? Bliv en haj til at forstå denne strategi, og få byg succesfuldt produkt
Gå til artikel

Få flere startup tips, hacks og ideer hver uge

Et nyhedsbrev med fokus på vækst, startups og den nyeste teknologi for dig og din virksomhed - 100% gratis!

Du er nu tilmeldt GoGrowth nyhdsbrev
Noget gik galt, prøv venligst igen.
“At have en bank af marketing og growth ideer har været essentielt for vores vækst”
Malue Marzello, Head of Marketing
Confetti Dogs
Ephicient logoOE logo2020INC logoThe Paak logoPipelinx.co logoAriseHealth logoAriseHealth logoAriseHealth logoAriseHealth logoAriseHealth logoAriseHealth logoAriseHealth logo

Få adgang til GoGrowth

Få adgang til mere end +100 growth ideer, skabeloner til effektivisering, lister og meget mere.

Alle growth ideerne er testet på den ene eller den anden måde. Få adgang til mere end +100 Growth og Marketing ideer der er med til at skalere din virksomhed. Skabeloner der er med til at øge din effektivitet og skabe vækst, samt en masse lister og ressourcer.