Hvad er Growth Hacking?

January 4, 2023
Estimeret læsetid (minutter):
11

Growth hacking er blevet et essentielt samtaleemne når vi snakker startups, scaleups og Web3 - men hvad ligger der egentlig bag ordene, og hvorfor burde growth hacking være noget man i det mindste har in-mente når man skal lave sin marketingplan i dag?

I denne artikel får du et hurtigt overblik over hvad der ligger i ordene, hvad forskellen er på traditionel markedsføring og andre discipliner. Sidst men ikke mindst får du et overblik over hvordan du kan måle værdien af growth hacking og et par tips og tricks til at tage med videre.

Her er en nem oversigt over hvad denne artikel kommer til at snakke om:

Growth Hacking definition

Ordet “growth hacking” er egentlig en definition på strategier som udelukkende er fokuseret på vækst (growth på engelsk). Ordet er blevet særdeles anvendt i startups som har brug for en eksplosiv vækst på kortest tid og så få ressourcer som muligt.

Growth hacking stammer fra Sean Ellis, stifter og CEO af GrowthHackers i 2010. 

Måden hvorpå growth hacking fungerer på, er individuelt for den enkelte virksomhed men handler om at finde ud af hvorfor du gror, og derefter finde på løsninger, som får det til at ske i en større skala.

Man vil typisk bruge det man kalder en “Pirate Funnel” når skal finde ud af hvilket stadie af brugerrejsen, som har mest brug for opmærksomhed. Pirate Funnel (AAARRR modellen) består af:

  • Awareness - Hvordan du skaber en word-of-mouth
  • Acquisition - Hvordan dine kunder finder dig
  • Activation - Hvordan får du dine besøgende til at blive kunder- 
  • Retention - Hvordan får du dem til at komme tilbage oftere
  • Referral - Hvordan får dine kunder til at invitere flere
  • Revenue - Hvordan kan du øge livstidsværdien hos dine kunder

En oversigt over AAARRR modellen, også kendt som Pirate Funnel. Billede fra Ward van Gasteren

Det nemmeste sted at starte, og der hvor de fleste vil starte med at finde på growth hacks er på awareness stadiet. Men modellen skal bruges til at visualisere hvordan du får trafik til besøgende, besøgende til brugere, brugere til kunder og til sidst sørge for at de forbliver en glad og tilfreds kunde og inviterer flere bekendte, venner og kolleger til at prøve dit produkt.

Det som er yderst vigtigt at forstå er, at growth hacking ikke skal overtage en marketingfunktion, men det skal være en del af din overordnede markedsføringsplan og kombineres med traditionel markedsføring.

Growth Hacking vs. Marketing

Den store forskel mellem growth hacking og traditionel markedsføring som vi kender det skal findes i at traditionel markedsføring handler primært om at sælge virksomheder produkter og services, men growth hacking har en mere holistisk funktion, da det handler mest om, at finde de meste effektive måder at skalere en virksomhed.

Det betyder IKKE, at man så kun skal gå den ene eller den anden vej, men nærmere en god kombination af traditionel markedsføring, der har fokus på dit produkt eller service og growth hacking initiativer, som skal hjælpe med at gro virksomhed i en større kontekst.

Sean Ellis har faktisk defineret det meget godt:

Traditional marketer: “Someone who aims to sell particular goods and services to their target group.”
Growth hacker: “A person whose true north is growth."
 - Sean Ellis

En af de større forskelle er hvordan man anvender data i de forskellige discipliner. En typisk marketing ansat vil baseret mange beslutninger på best-practices, teorier og hvad der typisk allerede er testet af flere omgange i markedet.

Modsat, så anvender en growth hacker en meget kvalitativ datadrevet tilgang til at opsætte hypoteser og med hurtig eksekvering og nøjagtig måling af effekt.

Growth Hacking vs. Inbound Marketing

Når det kommer til forskellen mellem growth hacking og inbound marketing bliver billedet en anelse mere sløret da inbound markedsføring på mange måder minder om growth hacking, dog med et par afvigelser.

Når du arbejder med inbound markedsføring handler det i høj grad af, at bruge testede strategier før taktikker, og mere eller mindre omvendt for growth hackers. Det handler altså som growth hacker mere om at finde på nye løsninger, som ikke er så velkendte eller anerkendt. 

En velkendt inbound marketing strategi er, at starte med de spørgsmål som en kunde måtte have, og derefter lave noget indhold som besvarer spørgsmålet (i form af whitepaper, landingssider) imod en e-mail adresse eller et telefonnummer. 

Når du sidder med growth hacking handler det i højere grad af, at se på hvilke taktikker du kan bruge for at sikre eksponentielt vækst.

Hvis du primært opererer en virksomhed, der henvender sig til B2B (business-to-business) segmentet, så er inbound marketing essentielt - og du skal se det som en langsigtet strategi, hvor growth hacking typisk vil være en mere kortsigtet strategi.

Growth hacking vs performance marketing

Performance marketing omfatter online markedsføring hvor der betales en sum penge når et mål er opnået såsom et salg, lead eller et klik. Her handler det om, at maksimere marketingsbudgettet og bundlinje. 

Når du arbejder med performance marketing så arbejder man typisk ud fra AIDA modellen, awareness, interest, decision og action. Og som nævnt før, så arbejder en growth hacker ud fra AAARRR / Pirate funnel modellen  

Derudover, så handler performance marketing meget om at fokusere på, at få kunder ind relativt hurtigt og effektivt på sociale medier, e mail, mm. 

En growth hacker har et højere fokus på ikke kun at få nye kunder, men lige så meget, at få dine kunder til at betale mere på lang sigt, og forhåbentligt få dem til at invitere flere til at prøve dit produkt.

Growth Hacking Metrics

Når det kommer til hvordan og hvad du skal måle på når du arbejder med growth hacking, så skal du være meget opmærksom på, at det kommer an på hvilket stadie som du opererer i ift. Pirate funnel modellen, så her er en oversigt over de mest hyppige KPI’er baseret på hvor du befinder dig i modellen:

  • Awareness - Besøgende på din hjemmeside, click-through-rate og besøgstid
  • Acquisition - % vækst af din brugerbase over x tid, konverteringsrate fra besøgende til lead, hvad det koster dig at erhverve en kunde (CAC)
  • Activation - Antallet af registreringer, antallet af aktive brugere, antallet af kvalificerede leads, tid fra registrering til betalende brugere
  • Retention - Retention rate, abandon rate, og kundens livstidsværdi (CLV)
  • Referral - Antallet af produkt-anbefalinger, delinger på sociale medier og generelle delinger
  • Revenue - Månedlig tilbagevende omsætning (MRR), årlig tilbagevendende omsætning (ARR), og gennemsnitsomsætning pr kunde

Ovenstående er ikke skrevet i sten, og der kan sagtens være adskillige andre metrics, som ville give mening at samle data ind på. Jeg vil dog anbefale, at anvende SMART (specifikt, målbart, opnåeligt, relevant og tidsbestemt) logikken, når du skal lave målbare KPI’er, 

Growth Hacking Strategier

De fleste growth hacking strategier falder som udgangspunkt ind i tre større kategorier:

  • Indhold
  • Produkt
  • Betalt reklame

Growth hacking ideer baseret på indhold kan bl.a. være:

  • Gæsteblogging
  • E-mail marketing
  • Lave indhold og lancere dit produkt på sider som eksempelvis Product Hunt
  • Konkurrencer og giveaways

Når det kommer til growth hacking på produkt kan det bl.a. være:

  • Skabe FOMO, eksempelvis ved kun at kunne invitere for at være med
  • Gamify dine produkter
  • Affiliate marketing

Der er også mange måder at lave growth hacking gennem betalt reklame (PPC) og generel reklame. 

Et par de mere velkendte growth hacks, som de fleste starter med at kende til når det kommer til growth hacking er:

  • Dropbox: Dropbox gav belønninger (mere plads) til eksisterende brugere for at invitere nye brugere til deres platform
  • Hotmail: Lavede en linje på alle der sendte en email fra Hotmail om, at “Hotmail blev brugt til at sende denne mail”, og derved gav massiv vækst i antallet af nye brugere
  • AirBnB: Brugte platformen Craigslist til at finde og markedsføre sig til mennesker som kiggede efter steder at bo i en mindre periode.

Jeg håber dette har givet dig en bedre indsigt i hvad growth hacking er, hvordan det fungerer og hvorfor det kan være en stor fordel at have som en del af virksomhedens overordnede strategi. 

Jeg har nu igennem mine 13 år samlet sammen, og allerede lavet de første 100 marketing og growth ideer du kan bruge i din egen virksomhed - så du behøver altså ikke, at skulle starte forfra men snyde en smule. Få adgang til alle ideerne lige her:

Læs videre

En guide til Marketing Automation - 8 tips til at komme igang

I denne artikel kan du lære alt du skal vide omkring Marketing Automation, gode eksempler, og konkrete bud på hvordan du kan komme igang i dag.
Gå til artikel

18 TikTok Trends som du skal bruge som virksomhed i 2023

TikTok er lige nu et godt socialt medie for organisk vækst som brand. Men hvordan griber man det an? Her er 18 trends og ideer til brands
Gå til artikel

Få flere startup tips, hacks og ideer hver uge

Et nyhedsbrev med fokus på vækst, startups og den nyeste teknologi for dig og din virksomhed - 100% gratis!

Du er nu tilmeldt GoGrowth nyhdsbrev
Noget gik galt, prøv venligst igen.
“At have en bank af marketing og growth ideer har været essentielt for vores vækst”
Malue Marzello, Head of Marketing
Confetti Dogs
Ephicient logoOE logo2020INC logoThe Paak logoPipelinx.co logoAriseHealth logoAriseHealth logoAriseHealth logoAriseHealth logoAriseHealth logoAriseHealth logoAriseHealth logo

Få adgang til GoGrowth

Få adgang til mere end +100 growth ideer, skabeloner til effektivisering, lister og meget mere.

Alle growth ideerne er testet på den ene eller den anden måde. Få adgang til mere end +100 Growth og Marketing ideer der er med til at skalere din virksomhed. Skabeloner der er med til at øge din effektivitet og skabe vækst, samt en masse lister og ressourcer.