En guide til Marketing Automation - 8 tips til at komme igang

January 6, 2023
Estimeret læsetid (minutter):
17

Introduktion

Hvis du ligesom jeg, og mange virksomhedsejere, ansatte og ledere har udfordringer med at nå dine opgaver, samtidig med, at du gerne vil skabe de bedste resultater som muligt? Så er der måske her en mulig strategi til at reducere arbejdsbyrden over tid, give et par opgaver væk og stadig ramme plet og vækste virksomheden - nemlig ved at automatisere din markedsføring. Denne artikel vil give dig en introduktion til emnet, hvordan man arbejder sig hen mod en automatisering og nogle gode eksempler på hvor du skal starte, så lade os dykke ned i det.

Her er en nem oversigt over hvad denne artikel kommer til at snakke om:

Hvad er Marketing Automation?

Når man går ned i definitionen af begrebet, så drejer det sig egentlig om at opsætte automatiske processer, der kommer så tæt som overhovedet muligt på at ramme den rigtige modtager, med det rette budskab og på det rette tidspunkt - alt imens du minimere arbejdsindsatsen over tid, da du automatiserer en masse af disse processer - altså ved hjælp af diverse programmer, som gør arbejdet for dig.

Det gør altså, at du kan minimere dine medarbejderomkostninger da du nu måske ikke behøver, at have en fuldtidsansat til at byde dine brugere velkommen, eller en timelønnet medarbejdet til at sidde og poste på sociale medier på et tidspunkt tidspunkt. Oveni hatten har du så også mulighed for at give dine besøgende, mulige kunder og kunder en oplevelse af personalisering, selv om budskabet ikke er skrevet til dem personligt. 

Eksempler på virksomheder

Netflix - Nok en af de største konglomerater inden for medie-underholdning, og har nogle virkelig stærke marketing automations og strategier generelt. Det som Netflix har gjort godt her er, at de anvender automatiserede personlige anbefalinger til indhold og hvad du skal se som det næste efter serien eller filmen er færdig. Ved at anvende denne strategi, har de bestemt kunne se en højere fastholdelse og mere tid brugt på deres platform, og i min optik, én af de bedste eksempler på hvor stærkt et våben automatisering kan være for en virksomhed.

Eksempel på hvordan Netflix anvender marketing automation

Duolingo - En app, som hjælper dig med at lære nye sprog på en virkelig nem, effektiv og smertefri måde. Duolingo har et af de bedste App Push flows, der ihvertfald får mig til at trykke hver gang, samtidig med, den måde du lærer nye sprog er én stor automatisering baseret på hvor hurtigt du udvikler dig, hvad du lærer og hvordan du lærer mest effektivt.

Godt eksempel på automatisering af markedsføring - Duolingo

Hvordan arbejder man med Marketing Automation?

Når du først har fået lært de elementære elementer i automatisering af din markedsføring, så er det forholdsvis ligetil at komme i gang, men ligesom så meget andet, så er forberedelserne vigtige, når du skal i gang, her er et par de ting du skal være opmærksom på inden:

Skitsering af kernebrugeren

Dette trin overser rigtig mange virksomheder i dag - nemlig en definition af din(e) kernebruger(e). Jeg har selv bedst erfaring med at arbejde med ICP’er (Ideal Customer Profiles), og dernæst bryde det ned i to-tre personaer. Der findes en masse gode artikler omkring ovenstående på engelsk, og jeg håber på snart at kunne lave en artikel omkring dette på dansk også snart. Men indtil videre vil jeg anbefale denne guide.

Ideal Customer Profile (ICP) - Illustration lånt af superoffice.com

Definition af kunderejsen

Et andet kritisk trin i retningen af arbejdet med at automatisere din markedsføring er at få defineret beslutningsprocessen i de rette trin og hændelser, altså kundens købsflow eller købsrejse. Igen må jeg for nu referere til en god ekstern artikel, som giver lidt mere indsigt i dette step her

Et eksempel på kunderejse - Illustration lånt af Channelsight.com

Tungen lige i munden

En forkert opsætning i et automatiseret flow kan være kritisk, især når det handler om at bringe dine varme leads ind til en betalende kunde - så det kræver en smule ro i maven, læs op på de værktøjer du bruger og bliv ved med at rette ind så det matcher dine kernebrugere, kunderejsen og tekniske kunnen. Start småt og udvid løbende når du ved din automatisering virker, både teknisk og på bundlinjen.

En typisk start for de fleste virksomheder ville være:

  • Automatisering af dit nyhedsbrev: Lav dit nyhedsbrev dynamisk baseret på hvor kunden er i købsrejsen (lead, kunde, osv.)
  • Auto respondent på kontakt-formular: Du sender nu en e-mail til brugeren, som lige har skrevet sig op gennem din kontaktformular
  • Automatisering af email flows: Opsætning af e-mail flows når brugeren har lagt i kurven, købt, osv.
  • Lead Magnets: Brugeren har downloadet en e-bog, bliver automatisk skrevet ind i HubSpot, får en serie af e-mails indtil de er kunder, og får så et nyt flow til at anmelde din virksomhed, og til sidst referere flere kunder.
  • Dynamisk kommunikation på landingssider, chatbots, osv.: Dette er for de helt tunge, og ikke noget som behøves før du er en større virksomhed.

Marketing automation er et altså et ekstremt kraftfuldt værktøj, som kan hjælpe alle virksomheder med at strømline deres markedsføringsindsatser, forbedre kundeoplevelsen og skabe vækst. Gennem dette kan virksomheder automatisere gentagne og tidskrævende opgaver, såsom email marketing, sociale medier og lead generering, og dermed frigøre tid og ressourcer til mere strategiske aktiviteter og andre opgaver som ikke kan automatiseres (endnu). 

8 tips til at komme igang

  1. Opsæt et simpelt velkomst flow: Email marketing er en af de mest effektive måder at interagere med dine brugere på og skabe vækst uden større omkostninger og gøre det automatisk. Her kan du starte med at lave et velkomst flow på to-tre email, der byder nye nyhedsbrevstilmeldinger velkommen. Her kan du blandt bruge værktøjer såsom Mailchimp, Active Campaign og Convert Kit.

  1. Automatiser posts på sociale medier: At være aktiv på sociale medier er en nøglekomponent i enhver virksomheds markedsføringsstrategi, men det kan være tidskrævende og udfordrende at administrere. Her kan du automatisere meget af dag-til-dag arbejdet, herunder planlægning og publicering af posts, besvarelser af kommentarer og beskeder, samt se hvad der virker og hvad der ikke virker. Værktøjer som du kan bruge her er Hootsuite, Loomly og Later. Udover disse services, kan jeg også anbefale den skabelon jeg bruger til, at få et overblik over hvad der postes, hvor, hvornår og hvorfor og kan downloades af GoGrowths brugere her.

Automatisering af posts på sociale medier, her er brugt Loomly

  1. Opret dynamiske landingssider: Landingssider med fokus på, at få brugere til at skrive sig op er en essentiel del af en marketing kampagne og de kan hjælpe dig med at fange leads og generere konverteringer. Der findes her et par værktøjer hvor du nemt og effektivt oprette og administrere landingssider samt spore deres resultater i realtid. Her kan du bruge platforme som Unbounce og Instapage.

  1. Opsæt lead genererings kampagner: Lead generering er en afgørende del af salgsprocessen og kan være udfordrende at administrere manuelt. Igen, ved hjælp af automatisering” kan du opsætte lead genererings kampagner, der fanger og kvalificerer leads og derefter sende dem til salg for opfølgning og forhåbentligt én kunde mere. Outgrow, Sleeknote og Typeform er et par services, som kan hjælpe dig her.

  1. Spor/følg og analyser dine kundens adfærd: Marketing automation giver dig mulighed for at spore og analysere kundeadfærd, hvilket kan hjælpe dig med at forstå deres behov og præferencer og dermed forbedre deres oplevelse. Du kan bruge dette til at spore kunde interaktioner med dit websted, e-mails og sociale medier og benytte disse data til at optimere din marketingindsats. Brug her de indbyggede analyse funktioner i de services du bruger, og hertil kan også tilføjes Google Analytics, Mixpanel og Amplitude
Eksempel på analyse af kunders adfærd gennem automatisering, her bruger jeg Mixpanel

  1. Opsæt “lead nurturing” kampagner: “Lead nurturing” er processen med at opbygge og vedligeholde relationer med potentielle kunder og det kan være en effektiv måde at skabe konverteringer på. Ved hjælp af en række forskellige værktøjer kan du oprette “lead nurturing” kampagner, der sender personlige og målrettede budskaber til potentielle kunder baseret på deres adfærd og interesser og her er Hubspot én af de førende system til dette. 

  1. Gør dit eget arbejde mere effektivt: Automatisering behøver nødvendigvis ikke kun være til gavn for dine brugere og kunder, men også for dig selv. Jeg har selv automatiseret en masse interne processer gennem Zapier, som eksempelvis hver gang jeg får en ordre, så får jeg automatisk en besked i Slack, en email OG skrevet ind i et Google Sheet dokument, så jeg kan holde styr på det hele (ja, jeg elsker struktur og data)
Automatisering af opgaver for at øge din effektivitet, her er et eksempel på Zapier

  1. Test og optimer dine automations: Automatisering er en iterativ proces og du skal regelmæssigt teste og optimere dine automatiseringer for at sikre, at flowet er effektivt skaber resultater, vækst og tilstrækkeligt. Du kan bruge automations til at teste forskellige kampagner, budskaber og tilbud og derefter bruge data og indsigt til at optimere din strategi og skabe bedre resultater. Her kan du selvfølgelig bruge alle førnævnte services - men jeg understreget vigtigheden af, at være nysgerrig på hvordan du kan lave dine automations bedre og bedre, især gennem A/B tests.

Konklusion

Marketing Automation er et stort område, og kræver lidt forberedelse for at komme godt fra start, såsom at definere dine kunder, klarlægge kunderejsen og give sig selv tid til at afprøve, lære og optimere løbende samtidig med, at du udvider antallet af opgaver som kan automatiseres. Automatisering hjælper ikke kun på din arbejdsbyrde, men hjælper også med at ramme dine brugere og kunder på det eksakt rette tidspunkt, med det rette budskab og giver derfor en følelse af personalisering for modtageren. 

Automatisering af din markedsføring er ikke kun for større virksomheder, men også de mindste webshops, ansatte, ledere, salg, bureauer, freelancere og generelt alle, som er trætte af at lave den samme opgave hver dag - og der findes et hav af værktøjer, der kan automatisere næsten alt.

Læs videre

Ikigai for iværksættere: Find formål og succes i din virksomhed

Ikigai er et japansk koncept, der kan hjælpe iværksættere med at skabe meningsfulde, bæredygtige og succesrige virksomheder. Ved at kombinere passion, talent, samfundets behov og indtjeningsmuligheder, fremmer Ikigai arbejdsglæde og helbred for både ejere og medarbejdere.
Gå til artikel

Sådan laver du et Referral Program: Lav dine kunder til den bedste salgskanal

Her får du en guide til hvorfor du burde overveje et referral program, hvordan du hurtigt kommer i gang og hvordan andre gør det med succes.
Gå til artikel

Få flere startup tips, hacks og ideer hver uge

Et nyhedsbrev med fokus på vækst, startups og den nyeste teknologi for dig og din virksomhed - 100% gratis!

Du er nu tilmeldt GoGrowth nyhdsbrev
Noget gik galt, prøv venligst igen.
“At have en bank af marketing og growth ideer har været essentielt for vores vækst”
Malue Marzello, Head of Marketing
Confetti Dogs
Ephicient logoOE logo2020INC logoThe Paak logoPipelinx.co logoAriseHealth logoAriseHealth logoAriseHealth logoAriseHealth logoAriseHealth logoAriseHealth logoAriseHealth logo

Få adgang til GoGrowth

Få adgang til mere end +100 growth ideer, skabeloner til effektivisering, lister og meget mere.

Alle growth ideerne er testet på den ene eller den anden måde. Få adgang til mere end +100 Growth og Marketing ideer der er med til at skalere din virksomhed. Skabeloner der er med til at øge din effektivitet og skabe vækst, samt en masse lister og ressourcer.